NIKI Florence

Nederlands Interuniversitair Kunsthistorisch Instituut

Het Nederlands Interuniversitair Kunsthistorisch Instituut te Florence (NIKI) is in 1958 opgericht met als doel het verrichten en het bevor­de­ren van onderzoek over Italiaanse kunst en de artistieke relaties tussen de Nederlanden en Italië.

De villa aan de Viale Evangelista Torricelli 5, waar het NIKI is gevestigd, bevindt zich in de heuvels even buiten de stadsmuren van Florence en is eigendom van de Fondation Custodia.

Het NIKI maakt deel uit van de Nederlandse Wetenschappelijke Instituten in het Buitenland (NWIBs), waarvan de bestuurscommissie bestaat uit vertegenwoordigers van de Colleges van Bestuur van de zes deelnemende Universiteiten, te weten de Universiteit van Amsterdam, de Vrije Universiteit (Amsterdam), de Rijksuniversiteit Groningen, de Universiteit Leiden, de Radboud Universiteit (Nijmegen) en de Universiteit Utrecht.

Foto’s: Nederlands Interuniversitair Kunsthistorisch Instituut

Het NIKI biedt studenten en onderzoekers studiefaciliteiten, begeleiding, onderdak en publicatiemogelijkheden in een stad met ongeëvenaarde voorzieningen voor wetenschappelijk onderzoek en internationale professionele vorming. Tevens verzorgt het Instituut onderwijs (seminars en cursussen), lezingen en symposia. Net als de Fondation Custodia heeft het NIKI de status van een culturele Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI).

Meer informatie is te vinden op de website van het NIKI: www.niki-florence.org.